Ga naar inhoud
Log in

Digital Business: Bent u klaar voor de retail?

Sinds het begin van de digitalisering, maar nog meer sinds de pandemie, heeft iedereen het over digitaal zakendoen. Maar hoe kunnen succesvolle digitale bedrijfsmodellen in de retail worden geïmplementeerd? In onderstaand artikel bekijken we hoe de retail digitaal kan worden en voor meer tevredenheid kan zorgen: voor klanten, partners, werknemers en natuurlijk de bedrijven zelf.

Inhoud:

 

  • De toekomst van de retail is digitaal
  • Medewerkers meenemen in de digitalisering van de retail
  • Tevreden handelspartners dankzij transparante processen
  • De klanttevredenheid in de digitale retail verhogen

 

 

De toekomst van de retail is digitaal

In de retail gebeurt tegenwoordig steeds meer digitaal. Niet alleen klanten winkelen digitaal, maar ook de grote winkelketens hebben hun processen van aankoop tot verkoop van goederen gedigitaliseerd en hun leveranciers en partnerbedrijven in een groot netwerk met elkaar verbonden om alle relevante documenten uit te wisselen. Nieuwe partners worden alleen tot dit netwerk toegelaten als zij compatibele programma's en processen hebben.

Een van de fundamenten voor deze verbinding is de EDI-interface, die digitale gegevensuitwisseling mogelijk maakt. Deze communiceert met de overeenkomstige ERP- of boekhoudsystemen van de aangesloten partners en verstrekt alle informatie en documenten over hen in een voor hen leesbaar formaat.

Maar - wacht - hoe zit het met mijn werknemers, heb ik een speciale opleiding of een IT-specialist nodig als ik EDI wil gebruiken?

 

Medewerkers meenemen in de digitalisering van de retail

Er zijn veel EDI-oplossingen op de markt. En voor sommige heeft u waarschijnlijk een IT-afdeling en digitaal onderlegde medewerkers nodig. Niet zo met EDI van Transus. Wij hebben EDI-toegang verpakt in een webportaal dat volledig is ontworpen met het oog op gebruiksgemak. Niet alleen qua gebruikersinterface, maar ook qua installatie. Binnen 24 uur na ingebruikname verschaffen wij u toegang en kunt u direct aan de slag - geen ingewikkelde installatie of meerdere dagen training nodig.

Dankzij de geautomatiseerde processen winnen uw medewerkers aanzienlijk meer tijd voor andere, waardetoevoegende taken in uw bedrijf. Hun werk is minder vatbaar voor fouten, omdat het handwerk tot een minimum wordt beperkt en alleen gecontroleerd hoeft te worden. Dit betekent dat je niet alleen slanke processen hebt, maar ook tevreden werknemers die het gevoel hebben dat ze iets belangrijks hebben bijgedragen aan het succes van het bedrijf en niet alleen maar saaie gegevens in het systeem typen.

 

Tevreden handelspartners dankzij transparante processen

Wat voor uw werknemers geldt, geldt nog meer voor uw handelspartners. Zoals gezegd is het in veel grote retailsbedrijven al gebruikelijk om gegevens uit te wisselen via een digitale interface. Nieuwe partners worden door veel marktleiders, maar ook steeds vaker door kleinere en middelgrote bedrijven, beoordeeld op de vraag of uw processen zijn voorbereid op digitale retail. In gewone taal: hoe goed uw product ook is, als uw processen dat niet zijn, zal het moeilijk zijn om geschikte handelspartners te vinden. U kunt ook gemakkelijk uw eigen partners aan boord nemen.

Deze focus op digitale processen is niet willekeurig, maar heeft een eenvoudige reden: uw handelspartners willen ook eenvoudige, directe en transparante workflows die minder vatbaar zijn voor fouten en u helpen uw omzet te maximaliseren. En natuurlijk wilt u ook tevreden werknemers - en klanten. 

 

De klanttevredenheid in digitale retail verhogen

EDI van Transus kan ook veel betekenen voor uw klantrelaties. Want dankzij de geautomatiseerde processen zijn uw handelsgegevens altijd actueel en klaar voor evaluatie, dankzij de naadloze verbinding met uw ERP- en boekhoudsysteem. Zo kunt u precies zien welke producten bijzonder goed worden ontvangen door uw klanten en waar nog behoefte is aan optimalisatie.

Gebruik dit voordeel om meer over uw klanten te weten te komen en de klantentrouw te vergroten. Want ook digitale retail gedijt op contact - en een sterk handelsnetwerk.