Ga naar inhoud
Log in

Leverancier voldoet aan de wens van AH dankzij VMI

Henri van de Bilt is al sinds 1959 producent van ambachtelijke vleeswaren. Met zijn hoogwaardige technieken, vakmanschap en authentieke recepten levert hij producten van topkwaliteit. Deze kwaliteit wil Henri van de Bilt garanderen aan zijn klanten en eindklanten, ook wanneer het eerst bij de retailer op voorraad ligt.

Voorraad van klanten beheren

Retailers laten het voorraadbeheer steeds meer over aan hun leveranciers, maar daarbij stellen zij wel eisen. Zo stelt bijvoorbeeld retailer Albert Heijn (AH) eisen aan zijn leverancier Henri van de Bilt. Marten van den Brink, salescoördinator bij Henri van de Bilt zegt dat AH erop wil vertrouwen dat er altijd een bepaalde hoeveelheid producten op voorraad ligt. Zo weet AH dat hij probleemloos aan de vraag van zijn winkels kan voldoen.

Juist van leveranciers van versproducten vraagt dit dat zij hun voorraad nauwkeurig bewaken, op peil houden en mutaties continu bijhouden. ‘Transus Vendor Managed Inventory (VMI) is een handig hulpmiddel hierbij.’

Zelf aan zet dankzij actuele informatie

Met VMI zorgt Henri van de Bilt ervoor dat AH altijd voldoende producten op voorraad heeft. Hij hoeft niet te wachten op een order, met VMI is hij zelf aan zet. Henri van de Bilt beschikt over prognoses én weet altijd hoeveel producten AH nog op voorraad heeft. Zo weet hij precies wanneer en hoeveel producten hij moet leveren. AH ontvangt op dat moment een verzendbericht en Henri van de Bilt en voert de aanvulorder uit.

Om het VMI-systeem van de juiste informatie te voorzien is EDI nodig. EDI verwerkt voor VMI automatisch gegevens over de verkoop, de prognoses en de voorraad.

Optimaal leveren dankzij VMI

Henri van de Bilt koos Transus ‘vanwege de eenvoudige VMI-oplossing.’ Marten van den Brink legt uit, ‘Op een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke manier is het EDI-berichtenverkeer goed te volgen en worden de prognoses vanuit AH goed inzichtelijk gemaakt.’ Dit leidt tot optimale leveringen aan XPO Logistics en de winkels van AH. Het hele EDI- en VMI-proces is geautomatiseerd en gekoppeld met het systeem van AH en het systeem van Henri van de Bilt. Zo werken beide partijen gewoon binnen hun eigen, vertrouwde omgeving.

Vooraf informeren met het verzendbericht

Voor een prettige samenwerking met handelspartners is communicatie ontzettend belangrijk. Met EDI is deze communicatie eenvoudig. ‘Het belangrijkste EDI-bericht hiervoor is het verzendbericht (DESADV).’

Voordat Henri van de Bilt iets levert aan AH, stuurt hij dit verzendbericht. Zo geeft hij AH en XPO Logistics zicht op de levering die onderweg is, welke producten deze bevat en wat hiervan de houdbaarheidsdata zijn.

Voldoen aan de wens van de klant

‘EDI levert Henri van de Bilt vooral gemak op. Door EDI besteden we minder tijd aan alle administratieve handelingen rondom het gehele ordertraject van order entry tot de uiteindelijke facturatie.’ Marten van den Brink sluit af, ‘het grootste voordeel is dat we met VMI kunnen voldoen aan een wens van onze klant om te komen tot een verser product. En dat is weer in ons beider belang.’